
МИХАЙЛО ПРИГОДА: ПРАВДА ЗА НАМИ, ОБОВ’ЯЗКОВО БУДУТЬ РЕЗУЛЬТАТИ
Самий розпал літа, прилавки ринків і супермаркетів заповнені свіжими овошей і фруктами. Але не часто покупець замислюється, про те який шлях проходить від саджанця до соковитого смачного продукту.
Наш співрозмовник, Михайло Пригода, керівник аграрної компанії АГРОДОМ село Водяне Запорізької області поділився своїми спостереженнями та думками про сьогоднішні реалії вирощування і реалізації продукції
Михайло, Ви не так давно змінили свою діяльність з державного сектора в комерційний, очоливши компанію по виробництву і реалізації овочів. Цікаво дізнатися Вашу думку, як йдуть справи на аграрному ринку зсередини.
Дійсно, після того як не отримав перемоги на виборах в 2020 році, вирішив на якийсь час змінити свою сферу діяльності і політичну діяльність змінив на комерційну. Зараз залишатися в політиці, не маючи певних фінансових ресурсів просто неможливо. А йти під якісь партійні прапори, щоб відпрацьовувати, так званим спонсорам, своє місце в тій чи іншій державній структурі, не в моїх принципах. І Ви знаєте не було жодного дня, щоб я якось розчарувався. Так існує багато тонкощів, нюансів, складнощів, але бізнес, а тим більше аграрний, це цілодобова динаміка, спілкування з людьми, живе спілкування з людьми, не з вікна кабінету, а в прямому сенсі в полях, на землі. На жаль сьогодні багато хто, потрапляючи за стіл державної машини, часто забувають, що навколо них живуть звичайні люди з масою проблем і труднощів. В першу чергу це організація робочих місць, щоб люди не йшли за межу бідності. Так що можна сказати, я залишився з людьми і для людей, тільки по інший бік держави.
Абсолютно згоден, що АГРОДОМ доволі молода компанія, і де факто під брендом «АГРОДОМ» працюємо з 2014 року. Фактично шлях формування всього циклу від невеликої сімейної зайнятості до реалізації до 40 тонн в день, зайняв цілих тринадцять років. Насправді цей шлях прокладали на власних помилках і нововведення, що тільки зміцнювало і об’єднувало команду АГРОДОМА.Торкнулися теми працевлаштування, компанія АГРОДОМ досить молода, як ви організовуєте свої технологічні процеси, щоб ваші співробітники не замислювалися про зайнятість завтра, адже аграрний ринок все-таки сезонний.
Сьогодні запустили процеси, щоб навіть такий продукт як томат від АГРОДОМА, потрапляв на святковий новорічний стіл. Це звичайно вимагає організацію додаткових робочих місць. Так що навіть такий сезонний продукт, при використанні новацій, нових технологій, залишається доступним цілий рік.
Роботи в селі завжди вистачає, головне, щоб було бажання працювати і розвиватися, на жаль багато хто хоче все і відразу. Але таких на щастя не більшість.
Можете докладніше розповісти про нововведення, які задіяли для цілорічного циклу?
Насправді тут немає нічого надприродного, ну принаймні для мене. У томатів, як і у огірка та інших овочів, є сезон вирощування у відкритому полі, ну і в теплицях. Нововведення, про які я вище згадав більше пов’язані з посівом, поливом, обробкою і збиранням врожаю. Для нас це нові технологічні процеси, а для простого обивателя поліпшення якості і смаку, що ми вирощуємо. Все що ми впроваджуємо полегшує і прискорює процеси виробництва, дотримуючись стандартів якості. Напевно, деякі мають думку, що ми додаємо деякі нітрати, для прискорення росту, але хочу зазначити що такого немає. Наш продукт абсолютно екологічний. Можете вживати в будь-якого віці.
Ось і наступне питання про дотримання якості та стандартів вашої продукції. Адже існують ДСТУи і стандарти.
Хочу розділити це питання на кілька відповідей. Звичайно є стандарти і вимоги. Але на мій погляд вони сильно застаріли. Аграрний ринок, як все інше вимагає реформування в тому числі і до оцінки якості продукції. І це не означає, що потрібно збільшити якісь показники до нітратів або добавкам, потрібно просто це враховувати, що сьогодні добрива, в основному на хімії, і звичайно може це позначатися на показниках. Але зазначу, це ніяк не впливає на безпеку використання нашої продукції. Просто цифри в документах прописані одні, а за фактом інші, при чому у всіх виробників. Потрібно щоб держава звернула на це увагу. І що не банально це усвідомлювати, наші ДСТУ і стандарти абсолютно відрізняються від тих що в Європі, все-таки там більше відстежують зміни в виробництві овочів і фруктів.
Друге що хочу відзначити, ДСТУ та стандарти не рідко використовують для маніпуляцій і лобізму. Фактично прикриваючись папірцями, штучно регулюють ринок реалізації. Потрібно цю систему міняти, для доступності виробника до столу споживача.
І останнє що хочу відзначити, відсутність контролю вимог до імпортерів. Ось тут завжди багато питань. Виходить, що вітчизняного виробника майже не під мікроскопом розглядають, а імпортер мало того, що може завозити ті ж томати й огірки відвертою контрабандою, а й закривають очі на їх якість. А це вже ціноутворення.
Сьогодні багато представників аграрного бізнесу України, стурбовані, що держава фактично не діє в питанні регулювання імпортної продукції, і нерідко наслідком може бути знищення вітчизняного продукту. На Ваш погляд чому?
Це найболючіше і складне питання для мене. Ми ж сьогодні живемо в рамках капіталізму і вільних ринків. А значить дозволяємо щоб зарубіжні компанії реалізовували свою продукцію у нас в Україні.
Я неодноразово піднімав це питання і серед своїх колег і звертався до народного депутата. Але як бачимо змін немає. Імпортер як завозив величезна кількість, так і завозить. Сумно, що багато торгових мереж в Україні, орієнтовані на закордонного постачальника, ми ж задовольняємося звичайними торговими ринками.
Держава не хоче на це звертати увагу і залишається надія на здоровий підхід великих торгових мереж. Адже велика реалізація – це автоматичне розвиток вітчизняного аграрія. Але ж ми в колишньому були лідерами по сільськогосподарської продукції.
Що на Ваш погляд потрібно в терміновому часу міняти в підходах до сільського господарства?
Якщо говорити, що повинно зробита держава, то звичайно зниження податків. Сьогодні податкова політика щодо сільського господарства зрівняна по відношенню до всіх сфер бізнесу, хоча ми найбільше залежні від непередбачуваних погодних умов та інших природних катаклізмів. Ми завжди закладаємо ризики, щоб уникнути збитків, і держава повинна це брати до уваги.
Крім зниження податків будь-яка допомога вітається для середнього та малого аграрія. Це можуть бути і пільгові ціни на дизельне паливо, і державні закупівлі за спрощеними програмами від вітчизняного виробника, пільгове кредитування, як на організацію першого циклу, так і переробки.
В Європейських країнах аграрії підтримуються державою і перебувають в постійному діалозі, чого на жаль, немає у нас. Можна роками оббивати пороги, для реалізації тієї чи іншої програми, як на державному рівні, так і на місцях.
Те, що потрібно міняти в терміновому порядку, так це діалог між бізнесом і державою, просто необхідна прозорість і компроміси.
Ви не раз згадали ціноутворення. Розкажіть чому нерідко навіть в сезон відбуваються скачки цін на овочі та фрукти. Чому навіть під кінець сезону може відбутися зростання?
Принципів формування ціноутворення багато, спробую розповісти деякі.
Як вище розповів, товар у нас сезонний, і нерідко на ринку з’являється відвертий надлишок. Ось тоді і включаються інструменти регулювання ціни.
Тобто покупець, спостерігаючи, що бажають реалізувати набагато більше, ніж попит на продукт, починають зупиняти скупку, і фермер змушений знижувати ціну. Не буде ж він везти свої томати або огірки назад на склад. Дорога назад може завдати втрат до 30%. Та й морочитися ніхто не хоче. Залишається один спосіб, знизити ціну і віддати товар. Ось і стрибок.
Але таке, як правило тільки під завершення сезону, потім ціна вирівнюється до справедливого економічного обґрунтування.
Другий фактор – зовнішній. Паливо. Коли росте в ціні паливо, автоматично зростає доставка, що призводить до підвищення ціни на сільськогосподарську продукцію. Тут звичайно важлива реакція і втручання держави. Особливо в літній сезон потрібно державне регулювання ціни на паливо.
Ну і звичайно погода. Ті господарства що не мають тепличних секторів, дуже залежні від сонця, опадів.
Повертаючись до питання діалогу з державою, які у Вас плани?
Є гарна приказка, якщо хочеш насмішити Господа, розкажи йому про свої плани. На мій погляд, це прислів’я можна застосувати до сьогоднішньої влади.
План тільки один домогтися, щоб нас аграріїв почули. Як ми будемо це реалізовувати дозволю собі промовчати.
Є актив з числа малого і середнього підприємця, з усією України, який небайдужий до проблеми сільського господарства в Україні, з яким ми вибудували тактику. Є особисті взаємини з представниками влади, як в законодавчій гілці, так і у виконавчій.
У будь-якому випадку будемо відстоювати свої права законним способом, без будь-яких потрясінь і провокацій.
Упевнений правда за нами, а значить і будуть результати. Позитивні результати.